✕ Stäng

Odontologi – läran om tänder

Odontologi är ett samlingsnamn för läran om tänderna och dess sjukdomar. Odontologi kan delas upp i olika ämnesområde som: Ortodonti, endodonti, oral protetik, kariologi, pedodonti, parodontologi, odontologisk radiologi och implantologi

Odontologi

Odontologins ämnesområden

Ortodonti

Ortodonti är läran om tandreglering. Ofta regleras tänderna med hjälp av en tandställning. En ortodontisk behandling kombineras ibland med att dra ut tänder, sätta in implantat och andra åtgärden för att få en fin tandrad.

Tandreglering utförs både av funktionella och estetiska skäl.

Endodonti

Endodonti är läran om tandpulpans sjukdomstillstånd. En infekterad tandpulpa behöver ofta behandlas med en rotfyllning. Då avlägsnar man tandens pulpa och fyller igen rotkanalen. En rotfyllning kan också behöva göras om tandens pulpa blivit blottad vid exempelvis ett olycksfall.

Protetik

Protetik handlar om att ersätta tänder som förlorats eller blivit skadade på olika sätt. Det finns flera skäl till att man kan förlora sina tänder, exempelvis på grund av karies, frakturer eller trauman.

Man kan även av genetiska orsaker sakna tandanlag. Man kan ersätta enstaka tänder med kronor och flera saknade tänder i rad med brokonstruktioner. De protetiska konstruktionerna kan vara antingen fasta eller avtagbara.

Kariologi

Kariologi är läran om karies vilket är vad man kallar hål i tänderna. Karies är en av världens vanligaste infektionssjukdomar. I länder där det är svårt att få tag på socker är karies mer ovanligt.

Karies kan om den endast drabbat emaljen behandlas med fluor. Om skadan är djupare måste man borra upp tanden för att ta bort kariesskadat dentin och ersätta med en fyllning.

Pedodonti

Pedodonti är läran om barntandvård. Pedodonti är en specialitet som utförs av tandläkare som är specialutbildade i behandla barns tänder.

Parodontologi

Parodontologi är läran om tandlossning och tandköttssjukdomar. De vanligaste sjukdomarna inom parodontologi är gingivit och parodontit. Gingivit är tandköttsinflammation och parodontit är tandköttsinflammation som ger skador på rothinna och käkben. Parodontit delas in i olika grader beroende på hur mycket käkbenet skadats av sjukdomen.

Det finns även avancerad parodontit vilket innebär att sjukdomen parodontit har utvecklats så pass länge att tänderna har blivit lösa.

Odontologisk radiologi

Odontologisk radiologi är läran om röntgen. Inom Odontologisk radiologi använder man sig av intraorala bilder, panoramaröntgenbilder, datortomografi eller MR-kameror för att kunna ställa diagnoser på tänder och käkben.

Implantologi

Implantologi är läran om implantat. Tandimplantat är ett vanligt sätt att ersätta förlorade tänder. Nya tänder skruvas fast med titanskruvar. Det är titanskruvarna som är implantatet. På dessa skruvar fäster man sedan protetiska konstruktioner som kronor eller broar.